Novinky a zajímavosti o cestování, tipy na výlety a zájezdy | SKALLA CZ

20.12.2018
31.05.2018
13.03.2018
21.07.2017
03.07.2017
30.11.2016
06.10.2016

Poukazy na zájezdy jsou řešením pro klienty i CK

Vyjádření Asociace českých cestovních kanceláří a agentur ze dne 27. 3. 2020, viz: https://www.accka.cz/stranky/o-nas/novinky-z-deni-accka/tz-accka-cestovni-kancelare-vydavaji-poukazy-na-zajezdy-ktere-jsou-pojistene-zakaznici-o-sve-penize-neprijdou-2541

 

Stanovisko Prezidia AČCKA k nouzovému stavu

 

Poukazy na zájezdy jsou rozumným řešením pro zákazníky i cestovní kanceláře.

Mechanismus vydávání poukazů na zájezdy je již zaveden v dalších zemích EU.

 

Cestovní kanceláře a agentury kvůli uzavření hranic ze strany vlády ČR a nejasné situaci v budoucnu nemohou provozovat svou činnost a v současnosti negenerují žádné tržby kvůli nulové poptávce. Tím patří prokazatelně mezi nejvíce postižené ekonomické subjekty. Cestovky žádají stát o okamžitou pomoc pro výjezdový cestovní ruch a veřejnost o vstřícnost a důvěru.

 

Navzdory několika jednáním zástupců CK/CA s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, které má cestovní ruch na starosti, nebyly žádné zásadní prosby vyslyšeny.

 

MMR ČR nepodpořilo vytvoření legislativního rámce pro mechanismus vydávání poukazů cestovními kancelářemi svým zákazníkům, kteří by tak mohli čerpat cestovní služby za uhrazené zájezdy v pozdějších termínech, a tato možnost je upravena jen prostým sdělením na webových stránkách. Legislativní rámec je již zaveden v Belgii formou ministerské vyhlášky, v Itálii formou vládního usnesení, v Polsku byl schválen vládou a nyní je projednáván v parlamentu, obdobné řešení je připravováno ve Francii formou novely zákona o cestovním ruchu. Dle informací od partnerské dánské asociace se pracuje na modelu garančního fondu, který by jednorázovým státním finančním vkladem zajistil přímou refundaci klientů.

 

V posledních letech se provozování činnosti CK pouze zpřísňovalo a na trhu zůstaly skutečně jen dlouholeté a solidní subjekty. Poukazy jsou rozumným a vstřícným řešením pro všechny – zákazník nepřijde o své peníze ani o vysněnou dovolenou, a zároveň se zabrání úpadkům cestovních kanceláří. Poukazy vycházející z původní smlouvy o zájezdu (částky reálně uhrazené klientem) jsou kryté pojištěním pro případ úpadku CK. Zákazníci se tak nemusí ničeho obávat.

 

Cestovní kanceláře a agentury ani technicky nemohou vracet finanční obnosy od klientů, neboť jimi již nedisponují. Cestovky nejsou jejich konečným příjemcem. Vložené prostředky formou záloh a předplateb smluvně zajištěných kapacit zasílají hoteliérům, leteckým společnostem, autobusovým dopravcům, pojišťovnám a dalším obchodním partnerům, kteří je v žádném případě nerefundují. V celosvětovém měřítku poskytovatelé služeb přijaté předplatby nerefundují, ale umožňují jejich čerpání v pozdějším termínu. Činí tak letecké společnosti, hotely a ubytovací zařízení, činit tak musí i cestovky.

 

Za cestovními kancelářemi a agenturami musíme vidět především jednotlivé pracovníky, prodejce, řidiče autobusů, ženy po mateřské pracující v CK/CA na částečný úvazek, studenty, přivydělávající si během prázdnin jako delegáti, seniorky, které si prací v administrativě CK přilepšují k nízkému důchodu. I cestovní kanceláře jsou lidé, kteří touto situací ze dne na den přicházejí o práci. Žádáme proto zákazníky CK, aby nepropadali panice, důvěřovali své cestovní kanceláři a realizovali objednanou dovolenou v pozdějších termínech, ať přesměrováním na konkrétní zájezd či přijetím poukázky na odložené čerpání služeb. Zákazníci o své peníze určitě nepřijdou.

 

Roman Škrabánek, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)

Vytvářím objednávku...